Уральський барс

Про проект «Уральський барс» ми дізналися влітку. Питання брати участь чи ні навіть не стояло, практично всі заявлені вершини для нас були абсолютно нові, так і ця частина Башкирії була нами практично не вивчена. Залишалося тільки вибрати час для підкорення вершин. Літо для цього категорично не підходило - відпустки були давно сплановані, Тимофій повертався з подорожі тільки в кінці серпня. Участь в «Уральському Барсі» було вирішено відкласти до осені. У вересні ми, оточивши себе картами місцевості, роздруківками з форумів, почали планувати маршрути. У нас було два основних джерела інформації про вершинах - положення «Уральський Барс» і блог Олега Чегодаєва.

Ми вирішили почати подорож з найдальшої від рідного Єкатеринбурга точки - гори Масим (1030М). Ми вирушили в дорогу п'ятничним вечором, сходження почали рано вранці в суботу. Не дивлячись на протяжність маршруту, ця вершина далася нам легко, єдине, що злегка затьмарювало наш похід - це туман, ми не бачили нічого далі свого носа.J Якого ж було наше здивування, коли буквально за 1,5 км до вершини ми побачили кілька дерев'яних будиночків, машину і людей. Виявилося, що тут, далеко від цивілізації, в теплу пору року хтось живе і тримає домашню худобу. Ми дійшли до вершини, забралися по залізній драбині на кам'яні останці, помилувалися на туманні дали і відправилися в зворотний шлях. Люди, що живуть в дерев'яному будиночку, запросили нас в гості, пригостили гарячим чаєм і розповіли багато цікавинок, як про саму горе, так і про місцевості в загальному, про диких звірів, яких там в достатку.

Далі наш шлях лежав в заповідник «Шульган-Таш», дуже вже хотілося познайомитися з Каповой печерою і її наскального живописом. У заповіднику ми насолодилися чудовими краєвидами, стояти на оглядовому майданчику одне задоволення, у всій красі постає перед очима річка Біла (вона ж Агідель) і скальники на протилежному березі. Капова печера вражає своїми розмірами і формами. Дуже вразив вхід до печери - це величезна арка, що досягає 20 метрів у висоту і 40 метрів в ширину. Зліва від входу - Блакитне озеро (за переказами з живою водою), його діаметр всього лише близько трьох метрів, зате глибина - більше 80 метрів! Праворуч від входу розташоване ще одне озеро (за переказами з мертвою водою), з першого погляду воно більше схоже на болото, насправді його глибина теж дуже велика. Після відвідин печери ми поїхали до озера Яктикуль, де встали з наметами на ніч. Вранці ми вирушили на початок маршруту до гори Їж (1048м), найвищій вершині хребта Криктау. Погода «радувала» дощиком, який під час набору висоти, змінився снігом. Через снігову пелени ми знову опинилися в умовах практично нульової видимості. Вершину ми взяли, помилувалися на скалки, зробили необхідні фотографії і почали спуск до початку маршруту, де нас чекала наша тепленька машина. Додому ми повернулися пізно вночі, тому що внизу погода теж залишала бажати кращого, дорога більше схожа на ковзанку.

У наступні вихідні ми вирушили на гору Розсипна (1017м). Виїзд п'ятничним вечором, початок сходження суботнім ранком. Відстань від місця старту до вершини зовсім незначне - 5 км, ми із задоволенням прогулялися, вловлюючи перші сонячні промінчики. На вершині нас чекали численні кам'яні останці, з яких відкриваються шикарні види на прилеглі тисячники. Єдина складність на Розсипний полягала в пошуку дерев'яного столу, необхідного для фотографії в рамках проекту «Уральський Барс». Ми проревізуйте всю вершину і зрозуміли, що без допомоги нам цей стіл знайти не вдасться. Перший наш дзвінок був Олегу Чегодаєва, плутано пояснивши хто я і що мені потрібно, я отримала підказку для пошуку столу. Стіл десь праворуч від кам'яного гребеня. Гребінь ми обползлі уздовж і поперек, але дерев'яний предмет меблів ми як і раніше не бачили. Порадившись, ми зателефонували організатору «Барса», ніякої нової інформації нам не дали. І ось, ми стоїмо на вершині, в стані близькому до розпачу, думаємо, куди ж захований цей злощасний стіл ... Тимофій піднімає очі і бачить нашу мету прямо перед нами, на відстані витягнутої руки. Стіл причаївся за деревами, на самому гребені. Робимо необхідне фото і мчимо далі. У Тирлян.

У Тірляне ми прогулялися уздовж берега річки, подивилися на основну пам'ятку селища - стотонну колесо, привід, що обертає прокатні стани металургійного заводу. Після цього вирушили до села Верхньоаршинський, звідки починається маршрут на наступну вершину - Великий Кумардак (1318м), з дороги відкривався вид на Великий Іремель. У суботу Кумардак нам не дався ... Ми збилися з маршруту, пропустили потрібний поворот і вийшли до кордону Південно-Уральського заповідника. Довелося пробиратися до хребту Кумардак по азимуту через ліс, щоб не намотувати зайвих кілометрів, повертаючись до точки старту. До підніжжя гори ми вийшли, коли вже стемніло, стрибати по курумов в таких умовах не хотілося, було прийнято рішення повернутися в Верхньоаршинський і вранці повторити спробу сходження. На зворотному шляху ми остаточно промочили ноги, залишатися на нічліг в наметі при таких обставинах було далеко не найкращим варіантом. У Верхньоаршинський ми постукали замерзлої лапкою в двері першого зустрічного будинку. Дуже хотілося висушити промоклий в лісі одяг і взуття, переночувати в теплі. І нам неймовірно пощастило - ми прийшли до будинку Бориса Вікторовича Прохорова. Борис Вікторович - мандрівник, досвідчений альпініст, володар звання "Сніжний Барс", талановитий, гостинна людина. Нам виділили спальні місця в затишному будинку, з вікон нашої спальні відкривався карколомний вид на довколишні вершини, натопили баню, Світлана (дружина Бориса Вікторовича) нагодувала нас гарячим смачною вечерею, напоїла Іван-чаєм. Вечір пройшов за захоплюючими розмовами, переглядом альбомів з фотографіями з подорожей. Будинок просякнутий атмосферою затишку, гармонії, душевного тепла, створюється відчуття, що знаходишся в гостях у дуже близьких людей, яких знаєш жоден рік :)

Цей будинок побудований і оснащений сім'єю Прохорових, на одній зі стін можна ознайомитися з досягненнями Бориса Вікторовича, на поличках стоять альбоми з фотографіями та описами цікавих маршрутів. Вранці нам дали цінні поради щодо Кумардаку, друга спроба сходження увінчалася успіхом. Кумардак нам дуже сподобався - вершина має нестандартну для Уралу конусоподібну форму, вершина курумная, з неї відкривається вид на всі навколишні гори - Зігальга. Іремель, Ямантау, Ялангас ...

Ялангас (1297м) був нашою метою на наступні вихідні. Яланагас спочатку здавався нам найскладнішою з 7 вершин, Олег Чегодаев писав про хороший такий брід на маршруті. Ми, звичайно, відчайдушні, але вимушено лізти в річку в жовтневу холоднечу не хотілося категорично. Але ... треба так треба, подумали ми і вирушили на штурм :) Машину залишили в селищі Отнурок, це місце мені дуже сподобалося. Тут відкриваються запаморочливі види на вершини, на галявинах пасуться коні, корови. Краса, одним словом. Брод нам не зустрівся, дорога до вершини приємна, проста. З Ялангаса відкриваються шикарні види, сама по собі вершинка досить цікава, завдяки своїм зубців, вона нагадує гребінь дракона.

У неділю ми зійшли на гору Курташтау (1019м). Маршрут до цієї вершини виявився незвичайним, більшу частину шляху ми йшли вздовж залізниці. Після того, як ми згорнули в ліс, перед нами постав ЕВЕРЕСТ! Тільки він тисяч на вісім метрів нижче, ніж оригінал. «Еверест. База бандерлогів »- така табличка красувалася набрезентовой наметі, що стоїть недалеко від нашої мети. На вершині Курташтау знаходиться «цирк», утворений вивітреними скелями. До цього таке чудо мені ще не зустрічалося, я дуже вражена цією вершиною і, звичайно, видами з неї!

Наостанок ми залишили Великий Іремель (1582м), з цією вершиною ми вже знайомі досить добре. Крайній раз ми були тут у червні, коли брали участь в забігу «Здоровий як лось». Іремель прекрасний у будь-яку пору року, від відкриваються видів захоплює дух.