Дорогой длинною, дорогий дальнею

І знову здрастуйте!

Продовжу в цей раз авіа-тему. Можливо, для когось вона здасться зовсім небаскетбольной, але це як сказати. Буває, і не так уже й рідко, що перельоти і взагалі переїзди впливають на гру команди на майданчику.

Ось, наприклад, як було у нас у випадку з грою в Волгограді. Ми з «Автодором» повинні були летіти на матч з «Червоним Жовтнем», але коли приїхали в Москву, то рейс в Волгоград затримали через туман - аеропорт в цьому місті на Волзі в низині, і, як кажуть, тумани там часте явище , особливо навесні. На другий день - знову те ж саме. У підсумку ми просиділи в аеропорту - готелі поруч дня 2-3, гру скасували, і ми вирушили до себе в Саратов. Коли я грав в «Червоних крилах», то вже до нас не приїхав суперник через нельотну погоду в Самарі.

Ще однією особливістю авіа-перельотів є надання звітності гравцями, тренерами - в загальному, усіма в команді, хто летить. Для клубної бухгалтерії, як і для будь-якої організації, як ви знаєте, дуже важливий факт підтвердження операції. В даному випадку доказом є корінці посадкових талонів. Років 6 назад я грав в одному клубі, і спортивний директор сказав нам, що ми повинні ці корінці здавати, і чи то жартома, чи то всерйоз повідомив, що якщо ми здавати ці документи не будемо, то вартість квитків віднімуть з нашої зарплати. Ми якось не особливо про це замислювалися тоді, і процес здачі посадочних йшов не хитко - не хитка. У підсумку ж в кінці сезону, отримавши підсумкову зарплату, все ми здивувалися - майже у кожного частину суми була з зарплати віднята. Були гравці, у яких із зарплати відняли вартість майже всіх перельотів, які були зроблені за сезон. Так що даний досвід навчив мене, що треба бути більш свідомим і уважніше ставитися до сказаним словам. Правда в наступному сезоні в цьому клубі посадочні з гравців збирав представник клубу. У різних командах дане питання вирішується по-різному. Десь гравці все також самі здають корінці, десь це робить хтось із адміністрації, або надходять по-іншому.

Ще однією актуальною темою для нас при перельотах є багаж. За регламентом турнірів форма і кросівки повинні бути завжди при собі. Якщо кросівки в разі неприбуття багажу все ж можна знайти в місті, куди ти прилітаєш, то з формою це проблематично - її замінити не можна. Пам'ятаю випадок, коли ми з УНІКС грали в Сургуті матч Кубка Росії - прилетіли туди, повинні були тренуватися, а на наступний день в години 3 дня провести матч. І ось багаж не прибув разом з нами. Незважаючи на те, що і тоді за регламентом ми повинні були брати форму і кросівки з собою в ручній поклажі, половина команди взуття залишила в багажі - з формою то простіше, вона мало місця займає, а ось кросівки в рюкзак не дуже хочеться класти. Наше велике, Дімі Соколову, не могли знайти кросівки його розміру. У підсумку допомогли гравці «Університету-Югри», які поділилися своїми кросівками. Але нам, баскетболістам, все ж простіше, на відміну від фігуристів або лижників, наприклад, які зобов'язані здавати свою екіпіровку в багаж, і знайти ковзани або лижі з черевиками в іншому місті, швидко звикнути до них складніше, ніж нам до кросівок.

У моїй команді зараз всю форму збирає і возить масажист, це робиться, щоб ніхто з гравців, не дай бог, не її забув взяти. Тому що бували випадки, коли гравці залишали її будинку або в домашній роздягальні, або брали не той комплект. У мене була така ситуація в минулому сезоні: ми поїхали грати матч Ліги ВТБ, а я взяв форму для гри Єврокубка. Помітили це тільки на передматчевій розминці, і не я, а масажист. Звичайно, мені довелося заплатити штраф.

Але не тільки літаками одними ми подорожуємо. Багато пересувань відбувається на автобусах. З ними, до речі, пов'язано не менше історій, якщо не більше. Наприклад, з «Червоними крилами» ми з Самари вирушили грати в Саранськ. Відстань між містами досить невелике, зваживши наявні варіанти, керівництво вирішило, що нам буде простіше дістатися на автобусі. Коли ми дісталися до кінцевого пункту, то один з наших легіонерів, якого брали на одну з основних ролей в команді, зрозумів, що не може розігнутися. У нього так защеміло спину, що він тижні 2 не міг потім тренуватися. У минулому сезоні молодіжна команда «Автодору» поїхала на матч на автобусі і застрягла - їй довелося кілька годин через неполадки провести на пустирі, про що гравці щедро поділися фото з місця подій.

Звичайно ж, є в моїй практиці і поїздки на ігри на поїзді. Я завжди думав, що залізничний транспорт - найнадійніший, і він ламається рідко. Але в Італії я був з командою в ситуації, коли через неполадки поїзда нас по спеціальних містках пересадили в інший склад.

У Європі, в поїздках на ігри внутрішнього чемпіонату, команди найчастіше пересуваються між містами на автобусах, відстані ж невеликі. Коли я грав в Ризі, ми часто приїжджали до суперників майже прямо до матчу і буквально відразу починали грати. Правда, пересування команд по країні в Європі також залежать від місць, де вони базуються. В Іспанії я грав в клубі, який знаходиться у важкодоступному для автобусного транспорту місці в горах, на кордоні з Португалією, і на ігри національного чемпіонату ми спочатку летіли до Барселони, а звідти вже їхали автобусом. У Росії пересування на автобусі все ж не так популярні, як на літаку через великі відстаней нашої країни.

Оцінити ці відстані я в повній мірі зміг, коли грав в «Спартаку-Примор'я» і «Єнісеї». Правда, після досвіду виступів за Владивостоцького команду, досвід в Красноярську вже дався простіше. І та, і інша команди намагаються враховувати (і просять керівництва Ліг враховувати) при розробці календаря виїзд на кілька матчів відразу, щоб провести серію ігор на «заході», а потім провести серію домашніх матчів - так краще і в плані акліматизації, і в плані клубних фінансів.

Коли я грав в «Примор'я», то ми приїжджали в Москву, проводили міні-збір (дня 3-4) для акліматизації в Новогорську, і потім їхали на матчі. Тоді я налітався вдосталь, зараз находіьтся часто по 8 годин на літаку дуже складно. До речі, коли я грав у Владивостоці, тоді московське «Динамо» було на дуже хорошому рівні, ними керував Душан Івкович, і 3 роки поспіль динамівці починали виступ в чемпіонаті Росії матчем у нас. У перший рік «Спартака-Примор'я» в чемпіонаті всім було дуже складно зрозуміти, коли ж потрібно приїжджати до Владивостока на гру, враховуючи переліт о 8 годині з Москви і таку саму різницю в часі. Ось і для «Динамо» це було проблемою. У перший рік вони приїхали за 2 дні до матчу, потрапили в акліматизаційну яму і програли. На другий рік вирішили врахувати помилки попереднього сезону і приїхали за 3 дні до матчу і знову програли. На третій сезон «Динамо» провели міні-збір недалеко від Владивостока, і знову невдача. В результаті дослідним шляхом визначили, що при поїздці на довгу відстань і з великою різницею часових поясів, краще прилітати на місце в день матчу. Зараз такої тактики дотримується ЦСКА, який, до речі, за часів ігор у Владивостоці, проводив тур по Китаю і приїжджав грати зі «Спартаком-Примор'я» після цього туру.

При поїздках дуже важливо враховувати думку лікарів і тренерів з фізичної підготовки про стан гравців. У УНІКС ми зараз використовуємо спеціальний пристрій - вранці, після пробудження, одягаємо на груди щось типу пояса на три хвилини - за результатами показників з цього приладу тренер з ЗФП оцінює наш стан, наскільки організм відновився. Ці виміри ми робимо всюди - і вдома, і на виїзді. І наші тренери і лікарі, безсумнівно, використовують дані при плануванні поїздок команди.

Відповідаючи на питання в коментарях до попереднього посту, відповім, що в кафе на відміну від літака більший вибір страв, та й порції не такі маленькі як в літаку. Все-таки ми хлопці немаленькі. Тому і вважаємо за краще їсти напередодні польоту або під час пересадки в аеропорту, а не в літаку.